A principis del segle XX, trobem els
corrents avantguardistes: el futurisme, el surrealisme... De fet, el primer
moviment rupturista s’esdevingué ja a finals del segle XIX a França: el
simbolisme. Aquest corrent estètic pretenia suggerir ambients i idees
mitjançant imatges poètiques i simbòliques. No mostrava res, com el realisme i
naturalisme, sinó que ho evocava amb la música, la llum, el ball, etc. Hi
destaquen les figures de Wagner i Maeterlinck.
Un altre moviment que reaccionà
contra el realisme i el naturalisme va ser l’expressionsime, que amb una
voluntat de denúncia social se centrà en estats anímics i problemes
psicològics, que reflectí en escenografies i vestuaris simbòlics i una
interpretació gestual plena de
contrastos expressius i agressius.
André Breton és el pare del
surrealisme, basat en el món oníric. El teatre surrealista va donar lloc al
teatre de l’absurd, que deixa la complexitat escènica i torna a la simplicitat
i força de la paraula. Becket n’és l’autor més important. També entre els
ismes, en el gènere teatral, destacà el futurisme, atès que les màquines
adquiriren molt de paper a escena.
Ben entrat el segle XX,
l’experimentació fou constant en el teatre. Cal remarcar la figura de Bertolt
Brecht, ja que va crear el teatre èpic, és a dir, aquell que té com a finalitat
no emocionar l’espectador sinó fer que reflexioni sobre uns fets. Brecht se
serví del distanciament, per mitjà de màscares, subtítols, música i la figura
del narrador, per tal que el públic no s’identifiqués amb l’acció o els
personatges, sinó que la mirés i hi pensés de manera crítica.
Autors teatrals catalans destacats
del segle XX són Josep M. de Segarra, Joan Oliver i Manuel de Pedrolo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.